vrijdag 4 april 2014

Gezond zooitje: Quinoa met gehakt, feta en gegrilde aubergines!

Quinoa is een heel populair ingrediënt tegenwoordig! Dat komt omdat het zo gezond is. Deze zaad lijkt op graan, maar is het niet. Het is wel een hele goede vervanger voor rijst of couscous. Quinoa bevat o.a. ontzettend veel eiwitten*, wat goed is voor de spieren! Een echte “superfood” voor sporters dus :) Helaas had ik te veel honger na een avond hard sporten, om een mooie foto te maken van dit gerecht. Achja, ik ben toch blij dat ik jullie in ieder geval een fotootje kan laten zien. Het ziet er niet geweldig lekker uit, hmm, en de naam die ik het gegeven heb klinkt misschien ook niet heel aantrekkelijk… Maar geloof mij! Het was écht heel lekker! Van mijn ouders heb ik geleerd dat echte schoonheid van binnen zit. Dus, give it a try! :)


Gezond zooitje: Quinoa met gehakt, feta en gegrilde aubergines!

Ingrediënten, voor 2 personen:
  • 1 aubergine
  • 100 gram quinoa
  • 200 gram rundergehakt
  • Geroosterde paprika zonder vel
  • Stuk feta (denk een derde van zo’n blok)
  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 el sambal badjak
  • 2 tl gemalen komijn
  • 1 tl gedroogde tijm
  • Snufje kaneel
  • Zout en peper
  • Olijfolie 

Kook de quinoa volgens de verpakking (100 gram quinoa = koken in 200 gram water, 50 gram quinoa = koken in 100 gram water, 400 gram quinoa = koken in 800 gram water) met een beetje zout. 50 gram quinoa per persoon is genoeg, want het zet op en het vult heel erg!
Snijd de aubergine in dunne plakken. Leg deze even op wat keukenpapier om wat droger te worden.
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Rul het gehakt in een pan, snipper het uitje en snijd de knoflook fijn. Voeg de ui en knoflook toe aan het gehakt met wat zout. Voeg dan de sambal (een beetje op smaak, ik houd wel van pittig maar jij misschien niet!) en de overige kruiden toe. Voeg de quinoa ook eventjes toe, bak nog even een minuutje. Zet het vuur dan uit.
Gril ondertussen de aubergine in een pan met wat olijfolie, tot je mooie donkere strepen krijgt.
Vet een ovenschaal een beetje in met wat olijfolie. Schep het gehakt-quinoa mengsel in de ovenschaal, leg hier bovenop de gegrilde aubergine. Leg er ook nog wat geroosterde paprika’s overheen. Verkruimel de feta kaas en strooi het er overheen. Strooi er nog een beetje peper en zout boven op en doe dan de schaal in de oven voor zo’n 20 minuten.

*Quinoa bevat naast veel eiwitten ook vitamine B2 en E en minderalen als ijzer, koper en magnesium. Daarnaast is quinoa ook glutenvrij, omdat het geen graan is! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten