zaterdag 19 april 2014

Koolhydraat-arm: Boeren quiche


Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn laatste blogpost schreef. Jeetje, wat gaat de tijd toch snel hè.
Waarom heb ik de laatste tijd niks gepost? Ik had het heel druk met dingen uitzoeken, dingen bedenken, dingen proberen, dingen regelen, etc.. En het zat de laatste tijd allemaal een beetje tegen!
Zo heb ik bijvoorbeeld al 239291 blessures gehad. Besluit ik eindelijk eens om sportief te doen, door onder andere 3 keer per week te gaan hardlopen, krijg ik blessures aan mijn scheenbenen. Ik heb een tijdje niet kunnen lopen daardoor. Elke keer als ik weer ga hardlopen komt die pijn weer terug. Binnenkort maar een afspraak maken bij de fysio dus! Want opgeven doe ik niet, ook al moet ik iedere keer weer opnieuw beginnen met hardlopen. Ooit ga ik er komen! :)
Anyway, in tussentijd heb ik wel lekkere recepten uitgeprobeerd! Dit recept is er één van. De rest volgt zo snel mogelijk :)



Lowcarb Boeren quiche


Ingrediënten, voor 4 personen:

  • 5 eieren
  • 1 prei
  • 150 gram magere spekblokjes
  • 1 ui
  • 250 gram champignons
  • 300 gram crème fraîche*
  • 2 tl knoflookpoeder (of verse knoflook, dat is natuurlijk nóg lekkerder!)
  • Olijfolie
  • Snufje nootmuskaat
  • Peper en zout
  • Geraspte kaas


Verwarm de oven voor op 160 graden. Snijd de prei in ringen, de champignons in plakjes en snipper de ui. Bak de spekblokjes in een pan. Voeg de ui en prei toe en bak even mee. Voeg als laatste de champignons toe. Bak dit even 5 minuten, tot de champignons bruin zijn.
Giet het mengsel over in een kom en voeg hier aan toe de eieren, crème fraîche, knoflook(poeder) en wat nootmuskaat, peper en zout. Klop dit goed door elkaar!
Vet een ovenschaal in met olijfolie. Giet nu het mengsel in de ovenschaal. Bestrooi het met wat geraspte kaas (oude kaas is lekker voor er overheen!). Zet de quiche voor ongeveer 30 minuten in de oven!
Lekker met een frisse salade er naast! :)

Tip: ik deed er nog een rode peper doorheen voor een pittig smaakje! Een beetje cayenne peper is ook lekker.



* Er zijn gezondere alternatieven voor crème fraîche. Yoghurt of kwark bijvoorbeeld.
Deze 2 bevatten minder vet! Crème fraîche bevat namelijk erg veel vet (zo'n 30-35 gram per 100 ml, terwijl magere kwark maar 0,5 gram vet bevat en ook nog eens een hoop eiwitten!). Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd om dit recept te maken met yoghurt of kwark, maar dat zal ik snel een keer doen! :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten