dinsdag 8 april 2014

Gezonde Chiapudding met kokos!


Een gezonde pudding dus, ja, bij mij kwamen ook gedachtes als "WTF?!" "Huh?? Een gezonde pudding???" "Wauw, dat moet ik echt proberen!" naar boven toen ik dit idee las op de blog "A Beautiful Mess" (leuke blog trouwens, aanrader!). Dus, ik heb het meteen maar eens uitgeprobeerd, want ik had toch nog een zak chia-zaadjes in huis! En kokosmelk van Alpro (ook erg lekker!). En dat zijn in principe de 2 basis ingrediënten van dit heerlijk nagerechtje, of tussendoortje, of ontbijtje, of hoe je het ook wilt noemen en wanneer je het maar wilt eten! (ik zou het geen probleem vinden om dit de hele dag door te eten! Misschien kan ik een leuk chiapudding hoofdgerecht bedenken! :D hmm, of misschien gaat dat toch net wat te ver..)





Chiapudding met kokos (en ananas en banaan)


Ingrediënten voor de pudding:

  • 250 ml kokosmelk
  • 3 el chiazaad
  • 1 el honing

Giet de kokosmelk in een glas en voeg hieraan toe de chiazaad en honing. Roer het goed door elkaar.
Bedek het glas met huishoudfolie en zet het een nachtje of voor 6 uur in de koelkast. De zaadjes kunnen nu openbreken en een geleiachtige substantie vormen.


Ingrediënten voor de topping:

  • 1 scheutje kokosmelk
  • 1 banaan
  • Stukjes ananas
  • Kokosvezels/rasp

Doe de helft van de banaan samen met de stukjes ananas en kokosmelk in de blender. Ik moet de kokosmelk toevoegen aan mijn blender, omdat het anders niet lukt om te blenden (ooit, als ik geld heb, wil ik heel heel heel heel graag een foodprocessor, dat blijkt een stuk makkelijker te werken allemaal). Anyway, de kokosmelk kun je eventueel weglaten (dan wordt het wat steviger, dat lijkt mij wel lekker!).
Pak de chiapudding uit de koelkast en roer het even door elkaar. Lepel eventueel de pudding over in een mooier glas (hoeft natuurlijk niet, het gaat toch zo je buik in). Lepel de ananasbanaan mengsel over de chiapudding heen. Nu heb je twee laagjes! Een grijze pudding laag en een gele fruitlaag. Je kunt de overgebleven banaan in stukjes snijden en deze over de gele laag heen leggen. Gooi er nog wat kokosrasp overheen en je hebt een heerlijke tropische én gezonde pudding!



Wat is er nou zo gezond aan deze pudding dan?

Ten eerste, er zitten alleen maar natuurlijke stoffen in deze pudding. Dat alleen al is heel goed voor je lichaam. Al die E-nummers en andere bewerkte voeding (waar altijd veeeeel te veel suiker of zout of wat dan ook in zit) is helemaal niet goed voor je lichaam!
Chiazaadjes zijn ook heel erg gezond! Een aantal voordelen:
  • Chia zaden bevatten het hoogste percentage omega-3 dat te vinden is in de natuur. Dit verbetert de werking van je hersenen, verlaagt je cholesterol, verhoogt je weerstand en je hebt minder risico op hart- en vaatziekten!
  • In vergelijking met lijnzaad bevatten chia zaden 25% meer vezels, maar minder calorieën! Vezels zorgen ervoor dat koolhydraten langzamer door het lichaam worden opgenomen. Zo blijft je bloedsuikerspiegel mooi laag. Perfect voor diabetici! Ook zorgt dit ervoor dat je je lang ‘vol’ voelt en geen neiging tot ‘snacken’ krijgt, wel zo prettig als je wilt afvallen.
  • We worden allemaal ouder, maar of je dat aan de buitenkant ziet hangt helemaal af van de hoeveelheid ‘vrije radicalen’ in je lichaam. Deze veroorzaken de veroudering van je huid (en je lichaam in het algemeen). Antioxidanten maken deze ‘vrije radicalen’ onschadelijk en voorkomen dat ze ontstaan. Chia zaden bevatten 30% meer antioxidanten dan bijvoorbeeld blauwe bessen.
  • Proteinen zijn essentieel om de cellen in je lijf fit en gezond te houden. Dit maakt chia zaden super geschikt voor sporters die hun prestaties willen verbeteren of in conditie willen blijven. Ook wanneer je allergisch bent voor proteinen uit bepaalde bronnen (bijvoorbeeld koemelk, gluten of noten allergie) kan je chia zaden gebruiken als alternatief.
  • Chia zaden bevatten ook een hoop mineralen, onder andere: 6x meer calcium dan melk (tegen botontkalking), 15x meer magnesium broccoli (anti-stress) en 3x meer ijzer dan spinazie (zorgt voor energie). (bron: www.chiazaden.nl)

Niet alleen chiazaden zijn super gezond, wat dacht je van kokos?
  • Kokos stimuleert en verbetert de werking op ons spijsverteringsstelsel.
  • Het helpt het immuunsysteem, omdat het gezonde antivirale, antischimmel en anti-microbiotische verzadigde vetzuren bevat. Hiermee helpt kokos op natuurlijke wijze te vechten te gen virussen, bacteriën en schimmels.
  • Bevordert het gebruik van bloedsuikers en kan de symptomen van hypoglykemie verminderen.
  • Bevordert de opname van de goede varianten calcium en magnesium.
  • Bevat meer dan 90 procent rauwe verzadigde vetten – een zeldzaam en belangrijk onderdeel van elke cel in ons lichaam.
  • Bevat sterke anti-oxidanten in de vorm van rauwe verzadigde vetten en oliën.
  • Helpt en ondersteunt een gezonde hormoonproductie.
  • Helpt de schildklier beter te werken , waardoor het helpt om af te vallen. Kokos wordt niet door het lichaam opgenomen als vet.
  • Herstelt het natuurlijke vetgehalte van de menselijke huid, van de diepere vetlagen en op cellulair niveau.
  • Goed voor hydratatie
  • Verkoelende werking voor het lichaam
  • Op de huid helpt het om huidproblemen te verzachten en voorkomen (bron: MissNatural)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen