vrijdag 28 maart 2014

Geneeskrachtig: rode pepers

Er is één ingrediënt waar ik écht verslaafd aan ben. Eigenlijk doe ik het wel door elke maaltijd. Naja, niet door zoete maaltijden maar wel door al mijn hartige maaltijden of snacks! Bijvoorbeeld bij mijn omelet, door mijn pasta, over mijn ovenbaked frietjes, etc. Rode pepers. Ja, ik houd wel van lekker pittig! Het geeft lekker pit aan je gerecht. Ik kan niet meer zonder! Ik gebruik het in de vorm van fijngesneden rode hete pepers, of cayennepeper poeder. Wist je dat rode pepers naast een goede smaakmaker, ook nog eens heel gezond is??
 De rode peper is een supergezonde groente! Het zit namelijk vol vitamine C (en andere vitamines) en capsaïcine. Capsaïcine is de stof die de pittige smaak geeft aan de rode peper. Deze stof zit vooral in de pitjes van de pepers. Door deze stof ga je beter ademhalen, omdat je neus er van open gaat staan. Je hebt vast wel eens gemerkt, dat je een snotneus krijgt als je heel pittig eet?
Capsaïcine zorgt er ook voor dat er endorfine vrijkomen in het lichaam, dit heeft een pijnstillende werking en geeft een blij gevoel.

Je hebt allerlei verschillende soorten en namen voor pepers. Chilipeper, hete peper, rode peper, groene peper, Lombok (Indonesisch), Rawit, Madame Jeanette (gele peper, uit Suriname). De een nog heter dan de ander! Over het algemeen geldt: hoe kleiner en rijper, des te heter de peper. Rijpe rode pepers zijn 2 tot 3 keer zo heet als onrijpe groene.
Naast de verse pepers, heb je ook de gedroogde peper. Cayennepeper is zo’n gedroogde peper, maar je hebt ook chilipoeder. Gedroogde pepers zijn 2 tot 10 keer heter dan verse!

De rode/hete peper heeft een hoop geneeskrachtige werkingen!  Even op een rijtje:
  • Wanneer je vaak hete pepers of sambal eet, wordt je minder snel verkouden
  • Er komt endorfine vrij in het lichaam, dit geeft een pijnstillend en blij gevoel
  • Capsaïcine voorkomt bijholteontsteking, omdat het een antibacteriële werking heeft
  • Uit wetenschappelijk onderzoek is gewezen dat het kankercellen zichzelf kapot maken als ze capsaïcine binnen krijgen (apoptose). Hete pepers voorkomen vooral prostaatkanker
  • In de rode peper zitten veel bioflavonoïden, dit houdt de bloedvaten elastisch. Het voorkomt aderverkalking en meerdere hart- en vaatziekten. Het werkt ook cholesterolverlagend
  • Het lichaam maakt na het eten van hete peper minder insuline aan. Hete pepers werken tegen diabetes type 2
  • Rode pepers werken ontstekingsremmend, omdat er substance P in zit. Substance P bestaat uit 11 aminozuren
  • De hete peper gaat ook IBD tegen, dat is een darmziekte. Je hebt de ziekte van Crohn en Colitus Ulcerosa. Dankzij de capsaïcine gaat de peper deze ziektes dus tegen
  • Het eten van rode pepers, zorgt er voor dat er meteen energie verbruikt wordt. Er wordt vet verbrand. De rode peper werkt dus mee om het lichaamsgewicht op peil te houden!

Binnenkort ga ik weer eens zelf sambal maken. Heerlijk vind ik dat! Ik zal dan ook snel het recept van mijn sambal hier plaatsen. Heerlijk op een bruine boterham met kaas… mmmm… ik krijg er meteen al honger van!

Trouwens: wanneer je mond erg brand van de hete peper, heeft het geen zin om water te drinken. Caspaicine lost namelijk nauwelijks op in water. Wel lost het op in vet en sterke alcohol. Het beste kun je een glas melk drinken om de hete smaak weg te spoelen.

Waarschuwing:

Te veel hete peper kan zorgen voor maagklachten. Door het eten van yoghurt geef je de maag weer rust. Kijk ook uit bij het snijden van pepers! Wrijf niet in je ogen, want dit brand als een gek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten