vrijdag 21 maart 2014

Zucchini Fries (courgette frietjes), een gezonde variant op frietjes!

Good evening!

Mensen die mij kennen, weten wel dat ik gek ben op patatjes :$ mmm..... patatjes...... Serieus, patat (of friet, hoe je het ook wilt noemen :P) is echt één van de lekkerste dingen vind ik. Ja geen idee waarom, het is gewoon lekker. En slecht. Niet goed voor je. Nee. Daarom eet ik het ook niet zo vaak.
Vandaag heb ik de gezonde "Zucchini Fries", oftewel courgette patatjes (maar dat klinkt zo stom) gemaakt. En ik denk dat dit mijn nieuwe verslaving wordt! :D


Zucchini Fries

Ingrediënten, voor 4 personen:
  • 3 courgettes
  • 150 gram broodkruim (of Panko, dat is Japanse paneermeel)
  • 45 gram Parmezaanse kaas
  • 2 eieren
  • Gedroogde Italiaanse kruiden
  • Cayennepeper
  • Zout

Snijd alle courgettes in dunne reepjes, zoals patatjes. Doe ze in een kom en besprenkel ze met wat zout. Laat het even een uurtje zo staan, dan kan de vocht er uittrekken.
Na een uurtje (of langer) kun je de courgettes goed droog deppen. Verwijder zo veel mogelijk zout.
Verwarm de oven voor op 220 graden. Leg op een bakplaat bakpapier. 
Breek in een andere kom de eieren en kluts ze door elkaar. 
Doe ik weer een andere kom de broodkruim met de geraspte Parmezaanse kaas. 
Dip nu elk stukje courgette in het ei en daarna in de broodkruim. Leg ze daarna op de bakplaat.
Doe het écht een voor een, want anders komt er te veel ei op de courgette en plakt het broodkruim straks niet goed. Als alle courgette stukjes een jasje gekregen hebben, kun je de bakplaat in de oven doen. 
Bak ze in ongeveer 10 minuten bruin. Bij mij waren ze in 10 minuten al klaar, maar ik heb geloof ik een super oven die alles heel snel doet, dus houd de frietjes goed in de gaten! Draai ze ook nog eventjes om, zodat ze aan alle kanten mooi bruin worden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten