maandag 3 maart 2014

The Korean Way: Daeji Bulgogi sla-wraps met Kimchi!

Gister (zondag) was een heerlijke dag. Lekker gelunched aan het AA-meer (volgens mij heet het zo). Een leuke wandeling gemaakt én we zijn langs boerderij ’t Geertje geweest (waar ik heeeeeel veel baby geitjes geknuffeld heb! OMG ZO LIEF! Biggetjes hadden ze ook al!!). En daar hebben we uiteraard ook een lekkere biologische kaas gekocht :D
En als afsluiter van de dag, hebben we een soort Koreaanse avond gehouden (met een of andere gekke Koreaanse film erbij). Eten op de Koreaanse wijze!


In 2005 ben ik met mijn ouders en broertje en zusje een paar weken naar Zuid-Korea geweest. Mijn vader moest daar vaak heen voor zijn werk en wij mochten een keer mee. Super tof! Helaas was ik vrij jong nog en is het dus alweer een eeuwigheid geleden, maar sommige dingen vergeet ik nooit meer aan deze vakantie en het land.
Korea is een land van gekke producten/gewoontes (vinden wij, westerlingen). Waar wij op de markt patatkramen hebben, hebben zij dampende potten vol maden! Die je dan krijgt in een kartonnen doosje. Lekker opslurpen! In de supermarkt/warenhuizen vind je ook de gekste dingen. Hele outfits voor honden bijvoorbeeld. Oh en het is daar niet zo gek als je een knal blauwe poedel tegenkomt op straat.
Wat ook nog wel grappig is om te vertellen, is dat we al die dagen dat we er waren op een matje op de grond moesten slapen. Dat is daar heel normaal, ze hebben geen bedden zoals wij die kennen. Het sliep wel heerlijk trouwens! Nu ik er zo aan denk, misschien doe ik ons bed ook maar weg. Scheelt een hoop ruimte als je je bed eventjes kunt oprollen :D

Naast maden en andere gekke insecten, heeft Zuid-Korea een super lekkere keuken. Een bijgerecht (Banchan) die je altijd bij elke maaltijd krijgt is “Kimchi”. Ik ben gek op Kimchi en nee niet eens per se omdat mijn naam er in voorkomt ;) Kimchi is een van de belangrijkste producten van Korea. Het bestaat uit gefermenteerde kool en groenten. Er bestaan echt hon-der-den variaties met verschillende ingrediënten, maar vaak wordt er Chinese kool gebruikt. Ook radijs, knoflook, sesam, gember en zouten worden vaak gebruikt. Ook leuk om te weten: Kimchi wordt gezien (door Amerika) als één van de vijf gezondste gerechten ter wereld!!! Dat komt omdat deze Banchan vol vitamines, vezels calcium en melkzuurbacteriën zit! Daarnaast is uit studies gebleken dat het eten van Kimchi een positieve werking heeft op het tegengaan van overgewicht.
Nou, snap je nu waarom ik er gek op ben? En dan hebben we het niet eens over de heerlijke smaak gehad :) Dat moet je zelf maar eens uittesten!

Gisteren had ik een soort van Daeji Bulgogi gemaakt. Dat is Koreaans varkensvlees. Ik heb het niet helemaal op de Koreaanse manier kunnen klaarmaken, omdat ik een aantal ingrediënten miste.
Daeji Bulgogi wordt klaargemaakt op een Koreaanse BBQ. Hier een plaatje:

Foto gevonden op Travel-Experts
Deze super vette BBQ heb ik natuurlijk niet thuis staan, dus heb het klaargemaakt in een wok.
Ik had het vlees gemarineerd met sojasaus, gember, sesamolie, knoflook, zwarte peper, bruine suiker, ui, sesamzaad en rode peper. Een goed recept voor de échte Daeji Bulgogi kun je HIER vinden. 

Ik maakte er noodles bij en een komkommer-ui salade bij met rode peper (met dressing van azijn en citroensap). En uiteraard ontbrak de Kimchi niet.
Wanneer je in Korea eet, staat de hele tafel vol met Banchan (bijgerechten), zoals je ziet op de foto hierboven. Echt heerlijk!

De gewoonte is om je vlees (die eigenlijk net van de BBQ komt) in een blaadje sla te doen. In dit blaadje sla doe je nog wat Kimchi. Je rolt het blaadje op en stopt het in één keer in je mond. Heerlijk!

Ik hoop ooit nog eens terug te kunnen naar Zuid-Korea. Het is een prachtig land, maar ik heb er zo weinig van kunnen zien helaas. Wie weet, over een tijdje! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten