vrijdag 21 maart 2014

Courgette bootjes

Als ik zo terug kijk naar mijn recepten, geloof ik dat ik wel van courgette houd. Courgette komt namelijk hoop terug in mijn recepten, dus ik hoop dat jij er ook wel van houdt! :)
Courgette is nou eenmaal niet zo duur en je kunt er zoveel leuke dingen mee. Zoals deze friet van courgette. En had je deze lasagne van courgette al gezien?
Dit is mijn recept voor courgette bootjes, ook erg lekker! Goed voor een stevige lunch, maar ook als diner met een lekkere frisse komkommersalade. Helemaal aan te passen naar wat jij lekker vindt. En het is ook nog eens gezond én koolhydraat-arm..



Courgette Bootjes


Ingrediënten, voor 1 of 2 personen:

  • 1 courgette
  • Blikje tomatenpuree
  • 1 tl cayennepeper
  • 2 tl basilicum
  • 1 tl witte peper
  • 4 el geraspte kaas
  • Groenten naar keuze, bijvoorbeeld champignons, paprika en ui
  • Eventueel vlees, bijvoorbeeld stukjes ham of chorizo

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Snijd de courgette door de helft, hol de courgette een beetje uit. Vul dit met de tomatenpuree.
Verdeel de kruiden over beide helften. Voeg eventueel ook nog wat zout toe.
Snijd de overige groenten en eventueel vlees in kleine stukjes en leg deze over de tomatenpuree.
Strooi hier overheen de geraspte kaas.
Leg de courgette in een ovenschaal (die een beetje ingevet is met olijfolie) en zet deze ovenschaal voor ongeveer 15 minuten in de oven.

Variatie 1: deze bootjes zijn ook super lekker met gehakt. Rul dan in een pan even wat gehakt met een uitje en knoflook, voeg de tomatenpuree toe aan het gehakt. Vul de bootjes met dit mengsel en beleg het met groenten die jij lekker vindt!

Variatie 2: je hoeft het vruchtvlees van de courgette niet weg te gooien! Snijd het fijn en bak het even met een gesnipperde rode ui, fetakaas en wat gehakte walnoten in een pan. Vul de courgette met dit mengsel, doe het in de oven en je hebt een Griekse variant :)











Geen opmerkingen:

Een reactie posten