donderdag 20 februari 2014

Gevulde paprika’s met een zoete appel-feta salade

Gister ochtend vroeg ik aan mijn vriend of hij een ingrediënt kon noemen waar hij zin in had. Met dat ingrediënt zou ik dan iets lekkers mee klaar maken. Hij noemde paprika.
Oke is goed, paprika dus. In de vriezer vond ik nog wat gehakt. En in de koelkast nog een halve komkommer en een appel die nodig gegeten wilde worden.
Met onder andere deze ingrediënten heb ik het volgende gemaakt (en het was heeeeeerlijk! :D):



Pittige gekruide gevulde paprika’s, met een zoete appel-feta salade.

Ingrediënten:
Voor 2-3 personen

Voor de paprika’s:
  • 3 paprika’s (maakt niet uit welke kleur, ik had zo’n trio pakket)
  • 250 gram gehakt
  • 200 gram tomaten blokjes
  • 50 gram geraspte kaas (ik neem altijd oud, voor een pittigere smaak)
  • 1 ui
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 tl peterselie
  • 1 el cayenne peper
  • 1 tl oregano
  • Snufje komijnpoeder
  • 2 el sambal badjak (voor mij kan het niet pittig genoeg, maar je moet zelf even proeven hoeveel je er in doet)
  • Peper en zout


 Voor de salade:
  • Halve komkommer
  • 1 appel 
  • 1 ui
  • 75 gram feta
  • Olijfolie
  • Peper


Bereiding:

Verwarm de oven op 200 graden. Rul de gehakt in een wok. Snipper de ui en snijd de knoflook teentjes fijn. Voeg deze toe aan de gehakt. Voeg de kruiden en sambal toe. Breng op smaak met wat zout en peper. Doe de tomaten blokjes erbij en roer het goed door elkaar. Doe nu ook de geraspte kaas er door heen.
Besprenkel een ovenschaal met wat olijfolie. Snijd voorzichtig de kapjes van de paprika’s er af. Bewaar de kapjes. Verwijder nu voorzichtig de zaden en de witte randen aan de binnenkant van de paprika’s weg. Dit doe je het beste met een scherp klein mesje. Pas op dat je geen gat in de paprika’s maakt! De vulling zal er dan uit lopen.
Zet de paprika’s in de ovenschaal. Zorg dat ze een beetje stevig staan. Als dat niet lukt, maar ik een voetje van de deksel, door het steeltje weg te snijden en de deksel plat onder de paprika te leggen. Zo blijven ze bij mij meestal wel staan. Verdeel de gehakt mengsel over de paprika’s. Als je de deksels niet gebruikt hebt als voetje, zet deze dan naast de paprika in de schaal.
Doe de ovenschaal in de oven, voor ongeveer 25 minuten. Strooi na die 25 minuten nog even een beetje kaas over de paprika’s en zet nog even voor 5 minuten terug in de oven.

In de tijd dat de paprika’s 25 min in de oven staan, heb je mooi tijd om de salade te maken.
Snijd de komkommer volgens de techniek die ik hier heb uitgelegd. Snipper de ui. Schil de appel en snijd in kleine stukjes. Maak dunne plakjes van de feta en verkruimel deze dan boven de kom. Voeg alles toe aan de kom, besprenkel met wat olijfolie en breng op smaak met wat peper.



Serveer de paprika met de salade en eventueel wat couscous of rijst! Jammmie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten